Ahány nyelven beszélsz, annyi ember vagy. Elcsépelt egy szólás-mondás, de talán érezted már, hogy megváltoznak bizonyos jellemvonásaid, amikor egy idegen nyelven kommunikálsz. Mintha egy másik ember bőrébe bújnál, ami sok érzést válthat ki belőled: ideges leszel az új, kényelmetlennek tűnő helyzet miatt, még az is felmerülhet benned, hogy ez nem TE vagy. Az élet napos oldalát nézve, talán kimondottan élvezed, hogy egy idegen nyelven csevegsz, s mondjuk, azon kapod magad, hogy p.l. egy olaszórán sokkal szenvedélyesebben gesztikulálsz, a hanglejtésed, hangerőd teljesen megváltozik az anyanyelvi kommunikációdhoz képest.

Egy új nyelv megtanulásával életre keltünk egy új, úgynevezett „nyelvtanuló ént”. Bármilyen nyelven folytatott beszélgetés alatt beszélgető társad számára nyitsz egy „kis ablakot” a gondolkodásmódodhoz, az érzéseidhez, az ÉNedhez. Ugyanez játszódik le akkor is, amikor idegen nyelven beszélsz.

Nyelvtanuló éned két komponense, a valós és az ideális nyelvtanuló én folyamatos küzdelmének az eredménye az aktuális idegen nyelvű tudásod. Mit jelent ez pontosan? Az ideális nyelvtanuló én a nyelvtanulók vágyait tartalmazza, amiknek tárgya a nyelvtanulás sikeres kimenetele. Jobb esetben, ezek a vágyak komoly motivációs forrás jelentenek. Egy negatív forgatókönyv szerint egyfajta lelki K.O-t okozhat, amikor valaki rádöbben, hogy nem olyan szinten tart a nyelvtudásában, ahol pontosan szeretne, vagyis az ideális és a valós nyelvtanuló én között hatalmas a különbség. Ez az a fázis, amikor sokan feladják, elmegy a kedvük a további nyelvtanulástól.

Az ÉN, s a hozzá kapcsolódó tulajdonságaid tehát fontos szerepet játszanak nyelvtudásod sikerességében. Talán azt is sejted, ki vagy mi az, ami egyben akadályozhat is Téged: az Éned, s annak szubjektív értékelése. Ez a tudat felszabadító és egyben szorongás keltő is lehet: felszabadító, mivel már tudod, hogy miért nem váltak be az eddigi idegen nyelvtanulással kapcsolatos stratégiáid, amiket valószínű javarészt kívülről kerestél. Rövid iránymutatásom számodra az önismeret és személyiségfejlesztés „dzsungelében”: az önértékelésed, önbecslésed felé törd az utat. Azonban felmerülhetnek benned most olyan kérdések, mint hogyan kezdj bele nyelvtanuló és nem nyelvtanuló éned megismerésébe, milyen személyiségjegyek garantálják a sikeres nyelvtanulást, s melyek blokkolnak benne stb.?

A választ a következő blog bejegyzésben találod, ahol első lépésként nyelvtanuló Éned értékelésére fókuszálunk, s bemutatom hogyan hat a nyelvtanulásod sikerére önértékelésed, önbecsülésed adott szintje.

 

Forrás:

Arnold, J., & Brown, H. (1999). A map of the terrain. In J. Arnold (ed.) Affect in Language Learning, Oxford: Oxford University.

Dörnyei, Z. (2005). The psychology of language learner. Hillsdale: EarlBaum Associate.

Edwards, J. (2009). Language and identity: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112–126.

Rubio, F. (2014). Multiple perspectives on the self in SLA. Self-esteem and self-concept in foreign language learning. In Mercer, S. & Williams (ed.), M. Bristol: Multilingual Matters.

Stevick, E. W. (1980). Teaching languages: A way and ways. Rowley, MA: Newbury House.

Hozzászólások lezárása.


Keresés
Kategóriák
Archívum